Polití vodou nebyla nevinná guerilla
17. 09. 2012
Dlouhodobý spor dvou společností se znovu vyostřil. Hraje se o „ztracené“ miliony.
Spor
Pražský výstavní trh je rozdělen dlouhodobou válkou několika znesvářených společností. Zatím posledním střetnutím bylo paralelní uspořádání dvou konkurenčních kosmetických veletrhů na výstavištích v Holešovicích i v Letňanech, které skončilo napadením promotérů jedné z výstav. Konec sporů je v nedohlednu.
Vědro vody
V pátek 7. září se ve vestibulu zastávky metra v Letňanech objevili promotéři společnosti BON Media, na jejichž zádech svítily mobilní CLV se sloganem: „Jste tu špatně. Interbeauty Prague je v Holešovicích“.
Promotéry někdo polil vodou (podle zástupců BON Media jim přitom poškodil nejen CLV, ale i jejich mobily) a na facebookovém profilu letňanského kosmetického veletrhu World of Beauty & Spa se objevily snímky z jejich guerilly spolu se zprávou: „Snaží se vás zmást a poslat zpět! Nedejte se! Jdete na kosmetický veletrh do Letňan a NE na veletrh kosmetiky a bleší trh do Holešovic.“
BON Media zareagovala na polití svých promotérů trestním oznámením. Celé by to přitom znělo jako obvyklá guerillová provokace, jaké nejsou ani v Praze nijak výjimečné (v roce 2007 například obcházel pikolík s pizzou od Pizzy Coloseum konkurenční pizzerie). Jenže tak nevinné to není. V pozadí je vzájemná nenávist několika lidí a boj o miliony.
Dva v sobě
Nejdřív si představme jednotlivé hráče. „Veletrhem kosmetiky a bleším trhem“ byl míněn projekt Interbeauty Prague, který na Výstavišti v pražských Holešovicích pořádá společnost Incheba. S jeho pořádáním začala v roce 2010 – poté, co se konkurenční World of Beauty & Spa společnosti Beauty Expo přestěhoval z Holešovic na výstaviště PVA Expo do Letňan. Dříve se totiž tento veletrh konal v Průmyslovém paláci holešovického Výstaviště, který si Beauty Expo pronajímala právě od Incheby.
Beauty Expo s Inchebou se přitom nerozešly vůbec v dobrém – Incheba viní ředitelku World of Beauty & Spa Lenku Konečnou z podvodu a státní zastupitelství na ni letos v červnu podalo žalobu. Žalovaná je i bývalá zástupkyně ředitele Incheby Silvie Georgievová, která se měla na podvodu podílet. Škodu, kterou jí tyto dvě ženy měly způsobit, vyčíslila Incheba na 2,5 milionu korun. Soudní jednání stále probíhají.
Začalo to po požáru
Napětí mezi Inchebou a Beauty Expo začalo růst po známém požáru Průmyslového paláce na holešovickém Výstavišti na podzim roku 2008, kdy lehlo popelem levé křídlo paláce. Beauty Expo tehdy dojednávala s Inchebou uspořádání jarního kosmetického veletrhu právě v tomto paláci. Protože ale pražský magistrát po požáru zvažoval i situaci, že Inchebě vypoví smlouvu, složila Beauty Expo zálohu na pronájem paláce nikoli na účet Incheby, ale do soudní úschovy s tím, že peníze budou vyplaceny tomu, kdo bude areál skutečně provozovat. V té době však z toho ještě nevznikl problém. Pražské Výstaviště zůstalo Inchebě, veletrh se na jaře 2009 uskutečnil a Incheba posléze peníze zinkasovala.
O rok později se situace vyvinula dramatičtěji. Vedle Lenky Konečné začala na straně Beauty Expo vystupovat stále agilněji Silvie Georgievová, bývalá zástupkyně ředitele Incheby, která už dříve musela z této firmy odejít. Ta v té době vyvíjela aktivitu na více stranách – v březnu roku 2010 oznámila vznik nového Sdružení pro výstavnictví v Praze a ČR, protože prý stávající Společenství organizátorů výstavních akcí České republiky (SOVA ČR) není schopné řešit vzájemné spory města a výstavních správ mezi sebou navzájem. V té době totiž mimo jiné vrcholil spor mezi firmami Terinvest a ABF o Pražský veletržní areál – PVA – v Letňanech. Terinvest nakonec z Letňan odešel a začal pořádat veletrhy v Brně a v Holešovicích, ABF v Letňanech zůstala a obě společnosti se opět začaly soudit.
Georgievová v čele svého „sdružení“, jehož členy nebyla schopna jmenovat, stála na straně ABF a vystupovala aktivně proti Inchebě. „Od požáru Průmyslového paláce se před všemi vystavovateli stavěla do role toho, kdo vyjedná s Inchebou lepší podmínky. Bylo zřejmé, že se je snaží od Incheby odštípnout, ale neuvěřitelně si při tom vymýšlela. I nás přesvědčovala, abychom zálohu na pořádání veletrhu neplatili přímo Inchebě, ale skládali ji na účet nějakému právníkovi s tím, že Incheba v Holešovicích nezůstane. Nakonec jsme ji obešli a začali jednat přímo s generálním ředitelem Incheby Alexandrem Rozinem, se kterým jsme se domluvili,“ uvedla pro M&M jedna z organizátorek pražských výstav.
Případ soudní úschovy
V případě Beauty Expo však došlo k jinému scénáři. Georgievová začala v roce 2010 vystupovat jako ta, kdo Lenku Konečnou plně zastupuje a dojednává pořádání kosmetického veletrhu. Peníze za pronájem i za služby s ním spojené měly být podle ní opět složeny do soudní úschovy, přestože ji Incheba vyzývala, aby je zaslala přímo na účet (v té době už bylo zřejmé, že na pražském Výstavišti zůstane, byť hlavní město nadále požaduje náhradu za zničené levé křídlo paláce). „Georgievová nám poslala usnesení soudu o složení 2,5 milionu korun do soudní úschovy s doložkou o nabytí právní moci. Naši právníci nám na to řekli, že už to nejde zvrátit, takže jsme veletrh uspořádali a po jeho skončení požádali soud o vyplacení. Jenže soudní úřednice nám řekla, že jsme nebyli účastníky konání a že peníze vrátila Beauty Expo,“ uvedl bývalý zaměstnanec Incheby, který dnes v případu vystupuje jako svědek.
Soudní úřednici bylo sice prokázáno pochybení a ona sama dala výpověď (trestní stíhání vůči ní bylo podmínečně zastaveno s tím, že projevila lítost, o čemž v červnu informovala Česká televize), ale Inchebě to peníze nevrátilo. Zažalovala proto Konečnou i Georgievovou pro trestný čin podvodu. Vyšetřování stále běží.
Ani Lenka Konečná, ani Silvie Georgievová se k případu nevyjadřují. Konečnou se M&M telefonicky zastihnout nepodařilo a na otázky zaslané mailem nereagovala. Georgievová po první otázce směřující k výstavnictví okamžitě ukončila hovor: „K tomu se nechci vůbec vyjadřovat,“ uvedla pouze a zavěsila.
Není arbitr
V Praze nakonec v důsledku celého sporu vznikly dva paralelní kosmetické veletrhy, které se konají dvakrát ročně, na jaře a na podzim, oba v těchže termínech. Obě akce bojují o prestiž, o větší počet zákazníků i o to, která z nich je „legitimní“. Kolikrát a v kolika různých odvětvích českého marketingu už tato situace nastala?
Role arbitra, který má rozhodnout, na čí straně je pravda, zůstává nadále soudům. „SOVA ČR se coby profesní sdružení k tomuto sporu vyjadřovat nebude, jde o problém dvou veletržních správ, v nichž se rozhádaly bývalé kolegyně. Sdružení do toho nechce a ani nemůže vstupovat. V každém případě to není pro výstavářský trh dobře,“ řekl M&M předseda SOVA ČR Jan Novotný. *
Foto popis| Mezinárodní kosmetický veletrh World of Beauty & Spa v pražských Letňanech zaznamenal slušný divácký i mediální ohlas. Za lesklým zevnějškem se ale skrývají vleklé spory a antipatie řady lidí.
Marketing & Media
17.9.2012
autor: Jaroslav Krupka
Novinky
S.O.S. dětské vesničky
[
01.10.2015
]
BON Media pro S.O.S. dětské vesničky
OC Park Hostivař
[
01.07.2015
]
OC Park Hostivař s BON Media
EFDD / Svobodní
[
24.04.2015
]
EP přehodnocuje směrnice o biopalivech
Stilago
[
18.03.2015
]
Přijďte si pro svou dávku módy
[
01.02.2015
]
Fakeer je partnerem projektu Český Craftcon
BON Media & PronajemLidi.cz
[
23.12.2014
]
Přejeme krásné Vánoce a úspěšný rok 2015
Stilago
[
14.11.2014
]
Stilago slaví 4. roky
Spark Rock
[
06.10.2014
]
Spark & Fakker na chopper bike
Reebok
[
01.09.2014
]
Reebok Czech Beast Challenge
Stilago
[
10.08.2014
]
Stilago v metru
[
28.07.2014
]
Světový den hepatitidy
Sdružení pacientů s plicní hypertenzí
[
05.05.2014
]
Světový den plicní hypertenze
Fakeer s.r.o.
[
29.04.2014
]
Fakeer volbou spotřebitelů 2014
Fakeer
[
17.03.2014
]
Miss Academia s Fakeerem
Club Hotel Daliborka
[
20.02.2014
]
Club Hotel Daliborka
7. obchodní
[
03.02.2014
]
OD Labe s tržnicí
U Kids
[
14.01.2014
]
Dětský butik U Kids
Leda
[
10.12.2013
]
Uvedení erotické trilogie
Bayer
[
16.11.2013
]
Ekologie v objektivu zná vítěze
Fakeer
[
18.10.2013
]
Fakeer je pokřtěn
Tiskové zprávy
S.O.S. dětské vesničky
[
01.10.2015
]
BON Media pro S.O.S. dětské vesničky
OC Park Hostivař
[
01.07.2015
]
OC Park Hostivař s BON Media
EFDD / Svobodní
[
24.04.2015
]
EP přehodnocuje směrnice o biopalivech
EFDD / Svobodní
[
16.04.2015
]
Biopaliva od A do Z
BON Media & PronajemLidi.cz
[
23.12.2014
]
Přejeme krásné Vánoce a úspěšný rok 2015
ICTUS & Bayer
[
15.08.2013
]
Roadshow "Den zdraví"
[
03.12.2012
]
Kotva voní cukrovím
[
18.10.2012
]
Kotva si věrnosti váží
[
07.09.2012
]
Nekalé napadení reklamní akce
[
27.08.2012
]
Zpátky do školy s úsměvem
[
27.06.2012
]
Nadživotní model srdce na Hlavním nádraží v Praze
[
21.06.2012
]
Obchodní dům Kotva: více než nákupní prostor
[
09.06.2012
]
Agentura BON Media podpořila základní školu
[
01.06.2012
]
Kotvu slaňovali záchranáři
[
27.05.2012
]
Dětský den plný zážitků
[
20.03.2012
]
Walkingboard je partnerem veletrhu Reklama 2012
[
09.03.2012
]
BUSINESS FOR BREAKFAST základ zdravého obchodu
[
06.03.2012
]
BON Media a Kolečka na cestách jedou společně
[
28.02.2012
]
8. BŘEZNA PATŘÍ KOTVA ŽENÁM
[
23.02.2012
]
Módní on-line klub Stilago slaví rok
Napsali o nás
Stilago
[
18.03.2015
]
Přijďte si pro svou dávku módy
[
01.02.2015
]
Fakeer je partnerem projektu Český Craftcon
Stilago
[
14.11.2014
]
Stilago slaví 4. roky
Spark Rock
[
06.10.2014
]
Spark & Fakker na chopper bike
Sdružení pacientů s plicní hypertenzí
[
05.05.2014
]
Světový den plicní hypertenze
Fakeer s.r.o.
[
29.04.2014
]
Fakeer volbou spotřebitelů 2014
[
03.05.2013
]
Promo pro Bleskmobil
Marketing & Media
[
18.02.2013
]
Nepolévejte ostatní, ale rozdávejte květiny.
Mediaguru
[
16.11.2012
]
Netradiční promotion a guerilla marketing
Marketing & Media
[
17.09.2012
]
Polití vodou nebyla nevinná guerilla
ceska-media.cz
[
08.09.2012
]
TISKOVÁ ZPRÁVA: NEKALÉ NAPADENÍ REKLAMNÍ AKCE
MaM.cz
[
07.09.2012
]
Přetahovaná mezi veletrhy skončila politím vodou
Marketingové noviny
[
28.06.2012
]
Nadživotní model srdce na Hlavním nádraží v Praze
Marketing & Media
[
26.06.2012
]
Na Hlavním nádraží v Praze vyroste obří srdce
Trend marketing
[
30.04.2012
]
Chodicí citylight
Marketing & Media
[
26.03.2012
]
Walkingboard je nový přístup k outdoor kampaním
Trend marketing
[
15.03.2012
]
Najměte si demonstranty
Marketing & Media
[
06.03.2012
]
BON Media a Kolečka na cestách
Marketingové noviny
[
31.01.2012
]
Business for Breakfast snídá s BON Media
Marketing & Media
[
19.12.2011
]
Ikea si objednala pouliční happening